Start Informacje III Niedziela Wielkiego Postu – 24 marca 2019
III Niedziela Wielkiego Postu – 24 marca 2019 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Ks. Proboszcz   
niedziela, 24 marca 2019 07:27

III Niedziela Wielkiego Postu – 24 marca 2019

 

W tygodniu:

Niedziela – 24 III – III Niedziela Wielkiego Postu

Poniedziałek – 25 III – Uroczystość Zwiastowania Pańskiego

Niedziela – 31 III – IV Niedziela Wielkiego Postu „Laetare” czyli „Różowa” (Synodalna)

  1. Lit. Słowa niesie dziś pociechę, bowiem wieczny Bóg – „który zawsze jest” – ciągle daje szansę na przyniesienie owoców nawrócenia.
  2. W tę niedzielę (24 III) przeżywamy „Dzień Misjonarzy Męczenników”.
  3. Tarnowska diecezja ma 4 takich męczenników: bł. o. Zbigniew Strzałkowski, ks. Jan Czuba, kl. Robert Gucwa, s. Czesława Lorek.
  4. W poniedziałek (25 III) przypada Uroczystość Zwiastowania Pańskiego – celebra Eucharystii o godz.: 7:00 – 9:00 – 10:30 – 17:00.
  5. W „Zwiastowanie Pańskie” pół godziny przed Mszą św. wieczorną o 16:30 – dodatkowa Droga Krzyżowa.
  6. Chociaż Uroczystość Zwiastowania Pańskiego nie jest obowiązkowa – zachęcam usilnie do udziału w tym dniu we Mszach św.
  7. Dzień 25 marca jest też „Dniem Świętości Życia” – w tym dniu wielu ludzi podejmuje tzw. Duchową Adopcję.
  8. Na ten temat parę informacji oraz modlitwa adopcyjna umieszczona jest na przygotowanych ulotkach (są na stoliku z tyłu kościoła).
  9. Zachęcam do tej dziewięciomiesięcznej modlitwy za wybrane, Bogu wiadome dziecko, którego życie zagrożone jest przed jego narodzeniem.
  10. W ramach ogłoszeń wysłuchamy też komunikatu ks. Biskupa o duchowej Adopcji poczynionej dnia jutrzejszego – 25 marca.
  11. W święto Zwiastowania Pańskiego 25 III na znak szacunku dla Tajemnicy Wcielenia przyklęka się na jedno kolano na słowa z „Credo”: „I za sprawą Ducha Świętego przyjął Ciało z Maryi Dziewicy i stał się Człowiekiem” (jeśli „Credo” jest śpiewane – to przyklękamy na dwa kolana).
  12. We wtorek 26 III przypada „Dzień Modlitw za Więźniów”.
  13. Piątek 29 III, to dzień akcji „Inicjatywa 24 godziny dla Pana”, jako forma kultu Najświętszego Sakramentu (patrz ulotki na stoliku).
  14. W nocy z soboty na niedzielę (30/31 III) następuje zmiana czasu na „czas letni”, co oznacza, iż śpimy krócej o 1 godzinę.
  15. Za tydzień (31 III) przypada IV Niedziela Wielkiego Postu nazywana także „Laetare” (Radości), albo od koloru szat „Różową”.
  16. Nazwę swą bierze od owej antyfony „Laetare”, czyli: „Raduj się Jerozolimo”. W tym dniu można ołtarz przyozdobić kwiatami.
  17. W tę najbliższą niedzielę 31 III obchodzi się Niedzielę Synodalną z wyznaczoną przez ks. Biskupia własną liturgią.
  18. Drogi Krzyżowe w tym tygodniu: w poniedziałek 25 III o 16:30 (prowadzi ksiądz); dla dzieci – w środy o 16:30; ogólne – w piątki o 16:30; śpiewane przez świeckich – w niedziele o 8:00 po prymarii (od lat prowadzi ją p. Józef Kościółek).
  19. Gorzkie Żale z Kazaniem Pasyjnym – w niedzielę o 13:30 (po nich bezpośrednio Msza św. popołudniowa już bez kazania).
  20. Podczas Gorzkich Żali zbierana jest składka na urządzenie Ciemnicy, Grobu Pańskiego (dekoracje i kwiaty).
  21. Drogi Krzyżowe o 16:30 w tym tygodniu przygotowują: w środę – lektorzy młodsi; w piątek – lektorzy starsi.
  22. Za pobożne odprawienie Drogi Krzyżowej, czy też Gorzkich Żali, można zyskać odpust zupełny pod zwykłymi warunkami.
  23. Spotkania formacyjne, zbiórki i próby różnych grup parafialnych – terminy i godziny tych spotkań:
  24. ● w poniedziałek o 16:15 – zbiórka ministrantów
  25. ● w środę o 16:00 – cotygodniowe spotkanie DSM (tylko ½ h przed Drogą Krzyżową)
  26. ● w środę o 17:45 po Mszy św. i Nowennie o MBNP – zbiórka lektorów szkoły podstawowej oraz pierwszej klasy z gimnazjum
  27. ● w piątek o 17:45 – cotygodniowe spotkanie z dziećmi pierwszokomunijnymi i rodzicami (w podziemiach)
  28. ● w piątek o 18:30 – cotygodniowe spotkanie KSM
  29. ● w sobotę o 9:00 – schola
  30. Spotkanie dla kandydatów do bierzmowania (próba liturgiczna) w najbliższy wtorek 26 III o godz. 18.00 w Kamionce Wielkiej.
  31. Przypominam, iż bierzmowanie ponad 50 młodych nastąpi w Kamionce Wielkiej już w najbliższy I czwartek 4 IV o godz. 15:30.
  32. Za tydzień w niedzielnych Godzinkach o NMP przewodniczyć będzie Róża Kobiet, p.w. św. Siostry Faustyny, zel.Marty Chochla.
  33. W miniony czwartek odbył się pogrzeb zmarłej 19 III naszej parafianki śp. Marii Oracz. Za jej duszę odprawionych będzie 86 Mszy św. pogrzebowych (78 zamówionych indywidualnie oraz 8 od uczestników pogrzebu). Niech odpoczywa w Bożym pokoju.
  34. Wydatki tego tygodnia: Za transport młodzieży na rekolekcje i ich powrót autobusem zapłaciłem w firmie „Vojtex”.
  35. Zapłaciłem rachunki za gaz w kościele i starej plebanii oraz za kancelaryjny telefon.
  36. Za kupione pod Poznaniem pięć (1100 litrowych) kontenerów przeznaczonych na śmieci koło cmentarzy.
  37. Za stelaż wykonany do tabernakulum kaplicy bocznej do zasłaniania kotarką Najświętszego Sakramentu na czas Mszy św.
  38. Za naprawę teleskopowego krzesła obrotowego do biura starej plebanii.
  39. Za Domestos i Agent Max (środki dezynfekujące); oraz 2 Ajaxy (środki do mycia) przy sprzątaniu starej plebanii.
  40. Za dwie wywrotki po 3 tony klińca ze składu budowlanego „na Bani” (wł. A. Madej) w Kamionce Wlk.
  41. Za części do naprawy elementów hydrauliki w 3 toaletach w kościele i na plebanii.
  42. Za paliwo do ciągnika. Za dwie pizze dla sobotnich robotników.
  43. Podczas składki sprzed tygodnia złożono także kolejne koperty z ofiarami przeznaczonymi na potrzeby parafii (inwestycje) od każdego pracującego w rodzinie w wysokości 50 zł oraz wedle uznania złożona też od emerytów i rencistów – suma tak jeszcze zebrana wyniosła 6470 zł.
  44. Po tej dozbieranej sumie 6470 zł (+ 22 050,50 gr. + 4 € zebrane wcześniej) obecnie całkowita suma wynosi: 28 520 zł. Dzięki!
  45. Także z tej niedzieli alfabetyczny spis ofiarodawców na poszczególnych Mszach św., jako imienne podziękowanie – umieszczony jest w gablocie przed kościołem.
  46. Jako że nadal składane są ofiary na prace w podziemiach, informuję, że te zebrane środki włączę w zapłatę za prace elektryczne nawierzchniowe.
  47. Ojciec jednego z dzieci przygotowujących się do I Komunii Świętej złożył na rzecz naszej parafii ofiarę 1000 zł. Bóg zapłać! Na dzień tej Uroczystości kupię za to konkretny dar do naszej świątyni.
  48. Na stoliku przy chrzcielnicy są do nabycia wspierające dzieła „Caritas” wielkanocne baranki i paschaliki – ofiara za nie: nie mniej niż 5 zł.
  49. Aktualnie tynkowane są ściany i sufit części kaplicznej – pod koniec tygodnia zaś 4 pomieszczenia: 2 zakrystie (dla księdza i dla ministrantów) i 2 magazyny „podręcznych różności”.
  50. Po wyschnięciu tynków i pomalowaniu ścian z pierwszego nastąpi ciąg dalszy prac z elektryką nawierzchniową (montaż lamp, kinkietów oraz gniazd i wyłączników). W przyszłości także nagłośnienia.
  51. Zbiórka do puszek na Ogólnopolski Fundusz Misyjny „Ad Gentes” wspierający misje wyniosła 527,30 zł.
  52. Podaję statystyki personalne na Misjach: Obecnie w ramach Dzieła Misyjnego Diecezji Tarnowskiej (DMDT) pracuje 55 księży misjonarzy: w Afryce 20 (Czad – 3, Rep. Konga – 5, Rep. Środkowoafrykańska – 12), w Ameryce Łacińskiej 29 (Argentyna – 3, Boliwia – 5, Brazylia – 8, Ekwador – 1, Kuba – 1, Peru – 11), w Azji 6 (Kazachstan). Stanowią oni 17 % fideidonistów polskich. W Kamerunie posługuje pani Ewa Gawin, gdzie w Bertoua wybudowała dzięki kolędnikom misyjnym szkołę dla dzieci głuchoniemych i niepełnosprawnych fizycznie. W roku akademickim 2018/2019 w CeFoM w Warszawie przygotowuje się 2 księży do pracy w Ameryce Południowej i Afryce. Wg statystyki podanej przez Komisję Misyjną, wszystkich misjonarzy polskich jest 2004. Z diecezji tarnowskiej oprócz misjonarzy diecezjalnych pochodzi około 200 misjonarek i misjonarzy zakonnych.
  53. Ofiarę „na biuletyn” przy okazji opłat na sprzątanie kościoła i utrzymanie cmentarza złożyli na tacę: Dorota i Tadeusz Szkaradek (30 zł);
  54. Dziękuję aż 11 mężczyznom z grupy dziesiętnika Tadeusza Ramsa za robotę wykonaną na zakolach koło drogi na cmentarz: wybieranie ziemi, nawożenie gruzu na podbudowę i równanie klińca, plantowanie ziemi – pracowali: Tadeusz Rams i Mateusz Rams; Adam Siedlarz; Jan Geniec (z ciągnikiem); Ferdynand Poręba; Krzysztof Michalik i Łukasz Michalik; Janusz Chełminiak (za niego Paweł Chełminiak) i Daniel Chełminiak; Józef Poręba (za niego Dawid Poręba); Grzegorz Ząber (za niego Stanisław Rymanowicz).
  55. Zamiast pracy z tej dziesiątce ofiarę złożyli: Marek Barankiewicz (100 zł) oraz Bogusław Poręba (100 zł.)
  56. Zamiast pracy przed tygodniem grupy ofiarę 2 x po 50 zł złożyły rodziny Dadał i Marchacz (z grupy dziesiętnika Stanisława Ptaka).
  57. Dziękuję tylko 4 niewiastom z grupy dziesiętnika Jana Nowaka za wykonane wiosenne prace porządkowe na cmentarzu – pracowały: Sylwia Poręba; Maria Gaborek (za nią Gabriela Poręba); Czesława Szczurek (za nią Emilia Poręba); Bogusława Ogorzałek (za nią syn Filip, który robił z mężczyznami). Ofiarę 50 zł złożyła Zdzisława Poręba.
  58. Proszę o przyjście do pracy na tę sobotę na 7:00 mężczyzn z grupy dziesiętnika Eugeniusza Janusza. Będą do wykonania jeszcze prace porządkowe pod kościołem. A jeśli zostanie czasu, to także ciąg dalszy zapowiedzianej jesienią pracy przy czyszczeniu betonowych korytek, gromadzeniu i kładzeniu kamienia na zakolach koło drogi na cmentarz.
  59. Na sobotę proszę o przyjście kobiet z grupy dziesiętnika Edyty Ząber. W planie są wiosenne prace przy kwiatach i inne porządki: grabienie suszu.
  60. Dziękuję Stanisławowi Mężykowi za użyczenie i podstawienie przyczepki na gruz i odpady przy tynkowaniu podziemi kościoła.
  61. Dziękuję Stanisławowi Kmakowi za darmowe naprawy w 3 toaletach w kościele i na plebanii.
  62. Zakupiłem pięć 1100 litrowych kontenerów na śmieci w kolorach: dwa czarne, dwa zielone i jeden niebieski (każdy w cenie po 250 zł + 500 zł koszt transportu spod Poznania). Koszt całkowity 1750 zł. Ostatecznie jeden wychodzi po 350 zł. W naszej okolicy są niestety o wiele droższe!
  63. Trzy z nich będą rozmieszczone przy górnym cmentarzu: czarny na szkło, zielony na plastik oraz niebieski na papier.
  64. Dwa pozostałe kontenery dopiero w swoim czasie będą przewiezione pod stary cmentarz w Królowej Polskiej, ale dopiero wtedy, gdy prawnie go odzyskamy jako parafia, bo dziwnym trafem przeszłości (nie chcę już tej historii ruszać), ten katolicki cmentarz nie jest naszą własnością.
  65. Wykonano stelaż do tabernakulum kaplicy bocznej do zasłaniania kotarką Najświętszego Sakramentu na czas Mszy św. – 40 zł.
  66. Naprawiono jedno z teleskopowych krzeseł obrotowych do biura starej plebanii – 30 zł.
  67. W Krynicy w Willi Pogoń 22-24 III rekolekcje dla kobiet „Ach te Baby, Dwie wieże”. Kontakt: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Vide: afisz.
  68. W Łącku na hali widowiskowo-sportowej „Potyczki oraz Spotkania Góralsko-Lachowskie” 23 III o godz. 18:00. Patrz: afisz.
  69. Dni Formacji Liturgicznej Służby Ołtarza dla ministrantów ze szkoły podstawowej odbędą się 29-31 marca 2019 r. w Domu Rekolekcyjnym w Ciężkowicach. Rekolekcje poprowadzą: ks. Adam Cieśla – Dekanalny Duszpasterz LSO w dekanacie Nowy Sącz – Zachód oraz ks. Sylwester Brzeźny – Diecezjalny Duszpasterz LSO. Koszt uczestnictwa wynosi 120 zł. Przyjazd w piątek o g. 17:00. Zakończenie w niedzielę po obiedzie. Zabieramy ze sobą: komżę; różaniec; śpiwór; odpowiednie obuwie do korzystania wewnątrz budynku; obuwie sportowe; notatnik i długopis.
  70. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowie poszukuje kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej. Szczegóły znajdują się na tablicy ogłoszeń.
  71. Dziękuję za ofiarę 300 zł na sprzątanie 3 rodzinom: Maria i Stanisław Lebda; Ewelina i Przemysław Lebda; Dorota i Tadeusz Szkaradek. Do sprzątania dokładają się 3 kolejne rodziny: Jadwiga i Dariusz Aleksandrowicz; Radosław Aleksandrowicz; Lucyna i Stanisław Górka.
  72. Do nabycia na stoliku gazety: „Gość Niedzielny” (5 zł); „Mały Gość Niedzielny” (5 zł); „Niedziela” (5 zł); „Miłujcie się” (4 zł); „Idziemy” (4 zł); „Promyczek Dobra” (5 zł); „Mały Promyczek” (5 zł); „Świat Misyjny” (2 zł 40 gr.); „Misje Dzisiaj” (3 zł); „L`Osservatore Romano” (5 zł); kwartalnik „Wieści Gminne” (3 zł).
Poprawiony: czwartek, 28 marca 2019 17:13
 

Ewangelia na dziś

  • Piątek 2019-04-19, Wielki Piątek
    J 18,1-19,42
    Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Jana.

    Pojmanie Jezusa
    E. Po wieczerzy Jezus wyszedł z uczniami swoimi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie. Także i Judasz, który Go wydał, znał to miejsce, bo Jezus i uczniowie Jego często się tam gromadzili. Judasz otrzymawszy kohortę oraz strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami i bronią. A Jezus wiedząc o wszystkim, co miało na Niego przyjść, wyszedł naprzeciw i rzekł do nich: + Kogo szukacie? E. Odpowiedzieli Mu: I. Jezusa z Nazaretu. E. Rzekł do nich Jezus: + Ja jestem. E. Również i Judasz, który Go zdradził, stał między nimi. Skoro więc rzekł do nich: Ja jestem, cofnęli się i upadli na ziemię. Powtórnie ich zapytał: + Kogo szukacie? E. Oni zaś powiedzieli: T. Jezusa z Nazaretu. E. Jezus odrzekł: + Powiedziałem wam, że Ja jestem. Jeżeli więc Mnie szukacie, pozwólcie tym odejść. E. Stało się tak, aby się wypełniło słowo, które wypowiedział: Nie utraciłem żadnego z tych, których Mi dałeś. Wówczas Szymon Piotr, mając przy sobie miecz, dobył go, uderzył sługę arcykapłana i odciął mu prawe ucho. A słudze było na imię Malchos. Na to rzekł Jezus do Piotra: + Schowaj miecz do pochwy. Czyż nie mam pić kielicha, który Mi podał Ojciec?

    Przed Annaszem. Zaparcie się Piotra
    E. Wówczas kohorta oraz trybun razem ze strażnikami żydowskimi pojmali Jezusa, związali Go i zaprowadzili najpierw do Annasza. Był on bowiem teściem Kajfasza, który owego roku pełnił urząd arcykapłański. Właśnie Kajfasz poradził Żydom, że warto, aby jeden człowiek zginął za naród.
    A szedł za Jezusem Szymon Piotr razem z innym uczniem. Uczeń ten był znany arcykapłanowi i dlatego wszedł za Jezusem na dziedziniec arcykapłana, podczas gdy Piotr zatrzymał się przed bramą na zewnątrz. Wszedł więc ów drugi uczeń, znany arcykapłanowi, pomówił z odźwierną i wprowadził Piotra do środka. A służąca odźwierna rzekła do Piotra: I. Czy może i ty jesteś jednym spośród uczniów tego człowieka? E. On odpowiedział: I. Nie jestem. E. A ponieważ było zimno, strażnicy i słudzy rozpaliwszy ognisko stali przy nim i grzali się. Wśród nich stał także Piotr i grzał się.
    Arcykapłan więc zapytał Jezusa o Jego uczniów i o Jego naukę. Jezus mu odpowiedział: + Ja przemawiałem jawnie przed światem. Uczyłem zawsze w synagodze i w świątyni, gdzie się gromadzą wszyscy Żydzi. Potajemnie zaś nie uczyłem niczego. Dlaczego Mnie pytasz? Zapytaj tych, którzy słyszeli, co im mówiłem. Oto oni wiedzą, co powiedziałem. E. Gdy to powiedział, jeden ze sług obok stojących spoliczkował Jezusa, mówiąc: I. Tak odpowiadasz arcykapłanowi? E. Odrzekł mu Jezus: + Jeżeli źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz? E. Następnie Annasz wysłał Go związanego do arcykapłana Kajfasza.
    A Szymon Piotr stał i grzał się. Powiedzieli wówczas do niego: T. Czy i ty nie jesteś jednym z Jego uczniów? E. On zaprzeczył mówiąc: I. Nie jestem. E. Jeden ze sług arcykapłana, krewny tego, któremu Piotr odciął ucho, rzekł: I. Czyż nie ciebie widziałem razem z Nim w ogrodzie? E. Piotr znowu zaprzeczył i natychmiast kogut zapiał.

    Przed Piłatem
    Od Kajfasza zaprowadzili Jezusa do pretorium. A było to wczesnym rankiem. Oni sami jednak nie weszli do pretorium, aby się nie skalać, lecz aby móc spożywać Paschę. Dlatego Piłat wyszedł do nich na zewnątrz i rzekł: I. Jaką skargę wnosicie przeciwko temu człowiekowi? E. W odpowiedzi rzekli do niego: T. Gdyby to nie był złoczyńca, nie wydalibyśmy Go tobie. E. Piłat więc rzekł do nich: I. Weźcie Go wy i osądźcie według swojego prawa. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. Nam nie wolno nikogo zabić. E. Tak miało się spełnić słowo Jezusa, w którym zapowiedział, jaką śmiercią miał umrzeć.

    Przesłuchanie
    Wtedy powtórnie wszedł Piłat do pretorium, a wywoławszy Jezusa rzekł do Niego: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział: + Czy to mówisz od siebie, czy też inni powiedzieli ci o Mnie? E. Piłat odparł: I. Czy ja jestem Żydem? Naród Twój i arcykapłani wydali mi Ciebie. Coś uczynił? E. Odpowiedział Jezus: + Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd. E. Piłat zatem powiedział do Niego: I. A więc jesteś królem? E. Odpowiedział Jezus: + Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdziwe. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu. E. Rzekł do Niego Piłat: I. Cóż to jest prawda? E. To powiedziawszy wyszedł powtórnie do Żydów i rzekł do nich: I. Ja nie znajduję w Nim żadnej winy. Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego więźnia. Czy zatem chcecie, abym wam uwolnił króla żydowskiego? E. Oni zaś powtórnie zawołali: T. Nie Tego, lecz Barabasza! E. A Barabasz był zbrodniarzem.

    „Oto człowiek”
    Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze uplótłszy koronę z cierni włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i mówili: T. Witaj, królu żydowski! E. I policzkowali Go. A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: I. Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy. E. Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: I. Oto człowiek. E. Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali: T. Ukrzyżuj! Ukrzyżuj! E. Rzekł do nich Piłat: I. Weźcie Go i sami ukrzyżujcie Ja bowiem nie znajduję w Nim winy. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. My mamy Prawo, a według Prawa powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym.
    E. Gdy Piłat usłyszał te słowa, uląkł się jeszcze bardziej. Wszedł znów do pretorium i zapytał Jezusa: I. Skąd Ty jesteś? E. Jezus jednak nie dał mu odpowiedzi. Rzekł więc Piłat do Niego: I. Nie będziesz mówić ze mną? Czy nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie i mam władzę Ciebie ukrzyżować? E. Jezus odpowiedział: + Nie miałbyś żadnej władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten, który Mnie wydał tobie. E. Odtąd Piłat usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak zawołali: T. Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara. Każdy, kto się czyni królem, sprzeciwia się Cezarowi.

    Wyrok
    E. Gdy więc Piłat usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na miejscu zwanym Litostrotos, po hebrajsku Gabbata. Był to dzień, przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: I. Oto król wasz! E. A oni krzyczeli: T. Precz! Precz! Ukrzyżuj Go! E. Piłat rzekł do nich: I. Czyż króla waszego mam ukrzyżować? E. Odpowiedzieli arcykapłani: T. Poza Cezarem nie mamy króla. E. Wtedy wydał im Jezusa, aby Go ukrzyżowano.

    Ukrzyżowanie
    Zabrali zatem Jezusa. A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota. Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. Wypisał też Piłat tytuł winy i kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: Jezus Nazarejczyk, król żydowski. Ten napis czytało wielu Żydów, ponieważ miejsce, gdzie ukrzyżowano Jezusa, było blisko miasta. A było napisane w języku hebrajskim, łacińskim i greckim. Arcykapłani żydowscy mówili do Piłata: T. Nie pisz: Król żydowski, ale że On powiedział: Jestem królem żydowskim. E. Odparł Piłat: I. Com napisał, napisałem.
    E. Żołnierze zaś, gdy ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza po części; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta, ale cała tkana od góry do dołu. Mówili więc między sobą. T. Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy o nią losy, do kogo ma należeć. E. Tak miały się wypełnić słowa Pisma: Podzielili między siebie moje szaty, a los rzucili o moją suknię. To właśnie uczynili żołnierze.

    Ostatnie słowa
    A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: + Niewiasto, oto syn twój. E. Następnie rzekł do ucznia: + Oto matka twoja. E. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.

    Śmierć Jezusa
    Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: + Pragnę. E. Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę pełną octu i do ust Mu podano. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: + Wykonało się! E. I skłoniwszy głowę wyzionął ducha.

    Wszyscy klękają i przez chwilę zachowują milczenie.

    Przebicie serca
    Był to dzień Przygotowania; aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat - ów bowiem dzień szabatu był wielkim świętem - Żydzi prosili Piłata, aby ukrzyżowanym połamano golenie i usunięto ich ciała. Przyszli więc żołnierze i połamali golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Nim byli ukrzyżowani. Lecz kiedy podeszli i do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła krew i woda. Zaświadczył to ten, który widział, a świadectwo jego jest prawdziwe. On wie, że mówi prawdę, abyście i wy wierzyli. Stało się to bowiem, aby się wypełniło Pismo: Kości Jego nie będą łamane. I znowu na innym miejscu mówi Pismo: Będą patrzeć na Tego, którego przebodli.

    Złożenie do grobu
    Potem Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, lecz ukrytym z obawy przed Żydami, poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił. Poszedł więc i zabrał Jego ciało. Przybył również i Nikodem, ten, który po raz pierwszy przyszedł do Jezusa w nocy i przyniósł około stu funtów mieszaniny mirry i aloesu. Zabrali więc ciało Jezusa i obwiązali je w płótna razem z wonnościami, stosownie do żydowskiego sposobu grzebania. A w miejscu, gdzie Go ukrzyżowano, był ogród, w ogrodzie zaś nowy grób, w którym jeszcze nie złożono nikogo. Tam to więc ze względu na żydowski dzień Przygotowania złożono Jezusa, bo grób znajdował się w pobliżu.