Start Informacje V Niedziela Wielkiego Postu – 7 kwietnia 2019
V Niedziela Wielkiego Postu – 7 kwietnia 2019 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Ks. Proboszcz   
niedziela, 07 kwietnia 2019 08:16

V Niedziela Wielkiego Postu – 7 kwietnia 2019

W tygodniu:

I Niedziela – 7 IV – V Niedziela Wielkiego Postu; albo: wsp. św. Jana Chrzciciela de la Salle, prezb. (z Adoracją IHS)

Sobota – 13 IV – wsp. dow. św. Marcina, pap. i męcz.

Niedziela Palmowa – 14 IV – Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej

  1. Liturgia Słowa niesie pociechę, iż Bóg potępia grzech, a nie grzesznika. Pan nam daje łaski obfite, jako woda na pustyni.
  2. Konferencja Episkopatu Polski uznała za pożyteczne zachowanie zwyczaju zasłaniania Krzyży i pasyjnych obrazów przez 2 tygodnie od tej niedzieli (V Wielkiego Postu), aż do odsłonięcia krzyży w Wielki Piątek a obrazów do początku Wigilii Paschalnej.
  3. Ks. Biskup wystosował dziś komunikat, jednak z racji Rekolekcji będzie on odczytany w Niedzielę Palmową.
  4. Po „prymarii” dziś zmiana tajemnic w Różach Mężczyzn (za tydzień po 7:00 taka sama zmiana w Różach Kobiet).
  5. Wczorajszym Apelem Jasnogórskim o 21:00 w wigilię niedzieli rozpoczęły się nieformalnie nasze Parafialne i Szkolne Rekolekcje.
  6. Zaś w tę niedzielę (7 IV) już oficjalnie rozpoczynają się Parafialne Rekolekcje połączone z Rekolekcjami Szkolnymi dla uczniów.
  7. Program tychże rekolekcji jest jeszcze do zabrania na oddzielnych kartkach – są na stoliku przy gazetach.
  8. Jak już podawałem nauki wygłasza: ks. mgr Stanisław Kaczka – senior wikariuszy parafii p.w. Narodzenia NMP w Tymbarku, którego serdecznie witam w naszej wspólnocie parafialnej polecając Go działaniu Ducha Świętego.
  9. Dziś nauki stanowe: po 9:00 dla młodzieży; po 10:30 dla małżonków i rodziców (z odnowieniem przyrzeczeń małżeńskich.
  10. Inne stanówki: w poniedziałek o 15:00 dla chorych (ze spowiedzią); w poniedziałek o 18:00 dla kobiet; we wtorek o 18:00 dla mężczyzn.
  11. W zakrystii można od dziś zgłosić na wtorek dodatkowych chorych po domach – kapłan udaje się do nich o 12:30.
  12. Nauki ogólne dla dorosłych: od poniedziałku do środy o 8:00 i 17:00 (w środę na zakończenie: składka do dyspozycji ks. rekolekcjonisty).
  13. Nauki szkolne ze spotkaniami w podziemiach po Mszy św. – od poniedziałku do środy: o 9:30 – VI-III Gim oraz 10:30 – klasy 0-V.
  14. Spowiedź parafialna: w środę od 14:00 do 17:00 (z półgodzinną przerwą o 15:30). Po każdej Mszy św. błogosławieństwo końcowe.
  15. Drogi Krzyżowe w tym tygodniu:
  16. dla dorosłych – we wtorek o 16:30 w czasie rekolekcji parafialnych (prowadzi Caritas i AK)
  17. dla dzieci – we środę o 15:30 w czasie rekolekcji szkolnych (prowadzi ksiądz)
  18. ogólna – w piątek po rekolekcjach (zespół młodzieżowy „Siewcy Miłości”).
  19. Gorzkie Żale z Kazaniem Pasyjnym – w tę niedzielę o 13:30 (po nich bezpośrednio Msza św. popołudniowa już bez kazania).
  20. W czasie Gorzkich Żali składka zbierana jest na urządzenie Ciemnicy i Grobu Pańskiego (dekoracje i kwiaty).
  21. Za pobożne odprawienie Drogi Krzyżowej czy też Gorzkich Żali można zyskać odpust zupełny pod zwykłymi warunkami.
  22. Wraz ze zmianą czasu na letni, po rekolekcjach nabożeństwa popołudniowe w dni powszednie są o 18:00 (a nie jak dotąd o 17:00).
  23. W sobotę (13 IV) przypada Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.
  24. Za tydzień (14 IV) już Niedziela Palmowa, czyli Niedziela Męki Pańskiej – 15 minut przed „sumą:, czyli o 10:15 gromadzimy się przy starym kościele z palmami, by stamtąd po ich poświęceniu ruszyć w procesji do nowego kościoła.
  25. Już dziś dziękuję chórowi parafialnemu za przygotowanie na ten dzień śpiewu Pasji (czyli opisu Męki Pańskiej): soliści + chór.
  26. Zachęcam do udziału w konkursie palm – po „sumie” nagrodzone będą palmy wykonane własnoręcznie w domach (nie kupne).
  27. Składka w Niedzielę Palmową rokrocznie przeznaczona jest na Wyższe Seminarium Duchowne, jako jałmużna wielkopostna.
  28. Jest to także druga część składki inwestycyjnej w kopertach po 50 zł od każdego pracującego na zapłacenie tynkowania podziemi.
  29. W Niedzielę Palmową podczas Mszy św. popołudniowej, czyli około 14:30, łaski chrztu dostąpi dziecko: Lena Dorota Stojda.
  30. Zachęcam też naszą młodzież do udziału w Diecezjalnym Dniu Młodych w Tarnowie.
  31. Niedziela Palmowa wprowadza nas już w obchody Wielkiego Tygodnia.
  32. Spotkania formacyjne, zbiórki i próby różnych grup parafialnych – terminy i godziny tych spotkań:
  33. ● w środę o 18:45 – zbiórka ministrantów
  34. ● w piątek o 18:45 – spotkanie z dziećmi pierwszokomunijnymi i rodzicami (w podziemiach)
  35. ● w piątek o 19:30 – cotygodniowe spotkanie KSM
  36. ● w sobotę o 9:00 – schola
  37. Za tydzień w niedzielnych Godzinkach o NMP przewodniczyć będzie Róża Kobiet p.w. św. Kingi, zel. Renaty Janus.
  38. Wydatki tego tygodnia: Zakup do sprawowania liturgii: 10 tyś komunikantów, 200 dużych hostii, 5-cio litrowej bańki parafiny do świec, zgrzewki (6 butelek) wina mszalnego oraz 1 kilograma ziołowego kadzidła.
  39. Zakupiłem w Jamnicy 100 szt. sadzonek płożących iglaków skalniakowych na urwisko nad potokiem.
  40. Zakup 50 szt. szpilek do agrowłókniny. Zakup i wymiana opony i dętki do taczek.
  41. Zakup na zatoczkę koło cmentarza 3 ton klińca z przywiezieniem ze składu budowlanego „Na Bani” w Kamionce Wlk.
  42. Zakup 20 litrów ropy (do mieszania z przepalonym olejem dla moczenia drewnianych klocków na chodnik).
  43. Zgrzewka wody mineralnej, kawa i dwie pizze dla pracujących w sobotę.
  44. Naprawa pękniętej dużej siekiery i załamanego w niej trzonka.
  45. Harcerze poinformowali, iż w ramach niedzielnej zbiórki w akcji „Pola Nadziei” w całym sądeckim zebrali na hospicja sumę 82 562,30 zł.
  46. Składka na misje w I środę (w dzień misyjny w parafii) wyniosła 160 zł.
  47. Na stoliku przy chrzcielnicy do nabycia wspierające dzieła „Caritas” wielkanocne baranki i paschaliki – ofiara za nie: nie mniej niż po 5 zł.
  48. Podczas składki sprzed tygodnia złożono także kolejne koperty z ofiarami przeznaczonymi na potrzeby parafii (inwestycje) od każdego pracującego w rodzinie w wysokości 50 zł oraz wedle uznania złożona też od emerytów i rencistów – suma tak jeszcze zebrana wyniosła 900 zł. Po tej dozbieranej sumie 900 zł (1280 zł + 6470 zł + 22 050,50 gr. + 4 € zebrane wcześniej) obecnie całkowita suma wynosi: równe 30 900 zł. Także z tej niedzieli alfabetyczny spis ofiarodawców, jako i imienne podziękowanie – umieszczony jest w gablocie.
  49. Zakończyły się prace tynkarskie we wszystkich pomieszczeniach w podziemiach kościoła – wykonywała je firma „Fach-Tynk” z Piorunki koło Krynicy, właściciela Michała Augustyńskiego. Za te prace oraz za zużyty materiał mamy do zapłacenia 32 tyś 400 zł.
  50. Teraz następuje 2-3 tygodniowy etap wysuszenia tynków (przede wszystkim wietrzenia), a po nim wejdą jeszcze do pracy robotnicy firmy „DoMar” właściciela Mariusza Grzyba, by zabudować regipsowymi płytami kanały grzewcze w widocznej części pomieszczeń. Po nich zaś ciąg dalszy prac z elektryką nawierzchniową (montaż lamp, kinkietów, gniazd i wyłączników) wykonywanych przez firmę „PorTech” właściciela Mariusza Poręby. W przyszłości zaś – zakup i montaż nagłośnienia.
  51. Stąd za tydzień 2 część składki inwestycyjnej w kopertach po 50 zł od każdego pracującego na zapłacenie tegoż tynkowania podziemi.
  52. Dziękuję 7 mężczyznom z grupy dziesiętnika Krystyny Michalik za robotę wykonaną wykonaniu ostatniego trzeciego zakola koło drogi na cmentarz – pracowali: Jan Michalik, Bogdan Hreniak (użyczył też traktora z wozem), Jerzy Ochwat, Stanisław Zaczyk, Rafał Rymanowicz, Jarosław Legutko, Stanisław Kmak (za niego syn Szymon); dwóch też pracowało tydzień wcześniej.
  53. Dziękuję 6 niewiastom (oraz 4 mężczyznom) z grupy dziesiętnika Jana Siedlarza za nasadzenie skalniaków na skarpie nad potokiem – pracowały: Renata Królewska oraz jej mąż Andrzej i syn Mateusz, Agnieszka Kurczab, Monika Królewska, Władysława Królewska (za nią jej mąż Jan), Anna Skoczeń, Agata Cienki z synem Krzysztofem.
  54. Proszę o przyjście do pracy na tę sobotę na 7:00 mężczyzn z grupy dziesiętnika Marii Rymanowicz. Będą do wykonania prace z agrowłókniną na skarpie nad nowym kościołem przy pergolach, nad fosą pod starym kościołem i przy fosie koło dolnego parkingu.
  55. Na sobotę proszę o przyjście kobiet z grupy dziesiętnika Stanisława Ruszkowicza. W planie są wiosenne prace przy skalnikach, przy schodach oraz w brzegu nad kościołem.
  56. Dzięki Januszowi Kumorkowi i pracownikom za darmowe dorobienie i montaż fartuchów do 6 nawiewów w tynkowanych podziemiach.
  57. Dziękuję Stanisławowi Mężykowi za wywiezienie traktorem podstawionej wcześniej przyczepy z gruzem i odpadami tynkarskimi.
  58. Stanisław Mężyk naprawił też rozwalony przez ministrantów klęcznik. Bóg zapłać.
  59. Krzysztof Groń dostarczył nam 40 litrów przepracowanego oleju silnikowego dla moczenia konserwacyjnego drewna. Dzięki.
  60. Panie z rodzin: Królewskich, Skoczeni, Cienkich i Kurczabów zakupiły i posadziły koło MB przy plebanii 13 bukszpanów. Dzięki.
  61. Bożenie Gaborek dziękuję za całotygodniowe wiosenne porządki w otoczeniu koło obu kościołów oraz za umycie po tynkarzach.
  62. Januszowi Gaborkowi dziękuję za napuszczanie przez moczenie w oleju i ropie okrąglaków z przeznaczeniem na chodniki.
  63. Od piątku w sklepach na terenie parafii i w przedsionku świątyni wystawione są kosze „Caritas” na postną jałmużnę dla potrzebujących.
  64. W nocnym czuwaniu w Tarnowie Jerycho Młodych uczestniczyło 9 młodych z KSM i DSM (uczniów gimnazjum i podstawówki).
  65. W piątek 12 IV z N. Sącza po Mszy św. o 20:30 w kościele św. Kazimierza wyrusza Ekstremalna Droga Krzyżowa więcej: na stronie www.edk.org.pl oraz w gablocie.
  66. W sobotę 13 IV w Poznaniu w cytadeli o g. 20:00 największe widowisko pasyjne „Misterium Męki Pańskiej”. Patrz: www.misterium.eu
  67. Dziękuję za ofiarę 300 zł na sprzątanie 3 rodzinom: Antonina Kruczek; Marzena i Jacek Kruczek; Maria Maślanka. Do sprzątania dokładają się 3 kolejne rodziny: Renata i Bogusław Baran; Czesława, Jacek Kachniarz; Maria Kachniarz.
  68. W „Gościu Niedzielnym” dziś film fabularny: „Ignacy Loyola – żołnierz, grzesznik, święty”.

69. Do nabycia na stoliku gazety: „Gość Niedzielny” (5 zł); „Mały Gość Niedzielny” (5 zł); „Niedziela” (5 zł); „Miłujcie się” (4 zł); „Idziemy” (4 zł); „Promyczek Dobra” (5 zł); „Mały Promyczek” (5 zł); „Świat Misyjny” (2 zł 40 gr.); „Misje Dzisiaj” (3 zł); „L`Osservatore Romano” (5 zł).

Poprawiony: poniedziałek, 08 kwietnia 2019 11:35
 

Ewangelia na dziś

  • Piątek 2019-04-19, Wielki Piątek
    J 18,1-19,42
    Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Jana.

    Pojmanie Jezusa
    E. Po wieczerzy Jezus wyszedł z uczniami swoimi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie. Także i Judasz, który Go wydał, znał to miejsce, bo Jezus i uczniowie Jego często się tam gromadzili. Judasz otrzymawszy kohortę oraz strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami i bronią. A Jezus wiedząc o wszystkim, co miało na Niego przyjść, wyszedł naprzeciw i rzekł do nich: + Kogo szukacie? E. Odpowiedzieli Mu: I. Jezusa z Nazaretu. E. Rzekł do nich Jezus: + Ja jestem. E. Również i Judasz, który Go zdradził, stał między nimi. Skoro więc rzekł do nich: Ja jestem, cofnęli się i upadli na ziemię. Powtórnie ich zapytał: + Kogo szukacie? E. Oni zaś powiedzieli: T. Jezusa z Nazaretu. E. Jezus odrzekł: + Powiedziałem wam, że Ja jestem. Jeżeli więc Mnie szukacie, pozwólcie tym odejść. E. Stało się tak, aby się wypełniło słowo, które wypowiedział: Nie utraciłem żadnego z tych, których Mi dałeś. Wówczas Szymon Piotr, mając przy sobie miecz, dobył go, uderzył sługę arcykapłana i odciął mu prawe ucho. A słudze było na imię Malchos. Na to rzekł Jezus do Piotra: + Schowaj miecz do pochwy. Czyż nie mam pić kielicha, który Mi podał Ojciec?

    Przed Annaszem. Zaparcie się Piotra
    E. Wówczas kohorta oraz trybun razem ze strażnikami żydowskimi pojmali Jezusa, związali Go i zaprowadzili najpierw do Annasza. Był on bowiem teściem Kajfasza, który owego roku pełnił urząd arcykapłański. Właśnie Kajfasz poradził Żydom, że warto, aby jeden człowiek zginął za naród.
    A szedł za Jezusem Szymon Piotr razem z innym uczniem. Uczeń ten był znany arcykapłanowi i dlatego wszedł za Jezusem na dziedziniec arcykapłana, podczas gdy Piotr zatrzymał się przed bramą na zewnątrz. Wszedł więc ów drugi uczeń, znany arcykapłanowi, pomówił z odźwierną i wprowadził Piotra do środka. A służąca odźwierna rzekła do Piotra: I. Czy może i ty jesteś jednym spośród uczniów tego człowieka? E. On odpowiedział: I. Nie jestem. E. A ponieważ było zimno, strażnicy i słudzy rozpaliwszy ognisko stali przy nim i grzali się. Wśród nich stał także Piotr i grzał się.
    Arcykapłan więc zapytał Jezusa o Jego uczniów i o Jego naukę. Jezus mu odpowiedział: + Ja przemawiałem jawnie przed światem. Uczyłem zawsze w synagodze i w świątyni, gdzie się gromadzą wszyscy Żydzi. Potajemnie zaś nie uczyłem niczego. Dlaczego Mnie pytasz? Zapytaj tych, którzy słyszeli, co im mówiłem. Oto oni wiedzą, co powiedziałem. E. Gdy to powiedział, jeden ze sług obok stojących spoliczkował Jezusa, mówiąc: I. Tak odpowiadasz arcykapłanowi? E. Odrzekł mu Jezus: + Jeżeli źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz? E. Następnie Annasz wysłał Go związanego do arcykapłana Kajfasza.
    A Szymon Piotr stał i grzał się. Powiedzieli wówczas do niego: T. Czy i ty nie jesteś jednym z Jego uczniów? E. On zaprzeczył mówiąc: I. Nie jestem. E. Jeden ze sług arcykapłana, krewny tego, któremu Piotr odciął ucho, rzekł: I. Czyż nie ciebie widziałem razem z Nim w ogrodzie? E. Piotr znowu zaprzeczył i natychmiast kogut zapiał.

    Przed Piłatem
    Od Kajfasza zaprowadzili Jezusa do pretorium. A było to wczesnym rankiem. Oni sami jednak nie weszli do pretorium, aby się nie skalać, lecz aby móc spożywać Paschę. Dlatego Piłat wyszedł do nich na zewnątrz i rzekł: I. Jaką skargę wnosicie przeciwko temu człowiekowi? E. W odpowiedzi rzekli do niego: T. Gdyby to nie był złoczyńca, nie wydalibyśmy Go tobie. E. Piłat więc rzekł do nich: I. Weźcie Go wy i osądźcie według swojego prawa. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. Nam nie wolno nikogo zabić. E. Tak miało się spełnić słowo Jezusa, w którym zapowiedział, jaką śmiercią miał umrzeć.

    Przesłuchanie
    Wtedy powtórnie wszedł Piłat do pretorium, a wywoławszy Jezusa rzekł do Niego: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział: + Czy to mówisz od siebie, czy też inni powiedzieli ci o Mnie? E. Piłat odparł: I. Czy ja jestem Żydem? Naród Twój i arcykapłani wydali mi Ciebie. Coś uczynił? E. Odpowiedział Jezus: + Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd. E. Piłat zatem powiedział do Niego: I. A więc jesteś królem? E. Odpowiedział Jezus: + Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdziwe. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu. E. Rzekł do Niego Piłat: I. Cóż to jest prawda? E. To powiedziawszy wyszedł powtórnie do Żydów i rzekł do nich: I. Ja nie znajduję w Nim żadnej winy. Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego więźnia. Czy zatem chcecie, abym wam uwolnił króla żydowskiego? E. Oni zaś powtórnie zawołali: T. Nie Tego, lecz Barabasza! E. A Barabasz był zbrodniarzem.

    „Oto człowiek”
    Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze uplótłszy koronę z cierni włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i mówili: T. Witaj, królu żydowski! E. I policzkowali Go. A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: I. Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy. E. Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: I. Oto człowiek. E. Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali: T. Ukrzyżuj! Ukrzyżuj! E. Rzekł do nich Piłat: I. Weźcie Go i sami ukrzyżujcie Ja bowiem nie znajduję w Nim winy. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. My mamy Prawo, a według Prawa powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym.
    E. Gdy Piłat usłyszał te słowa, uląkł się jeszcze bardziej. Wszedł znów do pretorium i zapytał Jezusa: I. Skąd Ty jesteś? E. Jezus jednak nie dał mu odpowiedzi. Rzekł więc Piłat do Niego: I. Nie będziesz mówić ze mną? Czy nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie i mam władzę Ciebie ukrzyżować? E. Jezus odpowiedział: + Nie miałbyś żadnej władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten, który Mnie wydał tobie. E. Odtąd Piłat usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak zawołali: T. Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara. Każdy, kto się czyni królem, sprzeciwia się Cezarowi.

    Wyrok
    E. Gdy więc Piłat usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na miejscu zwanym Litostrotos, po hebrajsku Gabbata. Był to dzień, przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: I. Oto król wasz! E. A oni krzyczeli: T. Precz! Precz! Ukrzyżuj Go! E. Piłat rzekł do nich: I. Czyż króla waszego mam ukrzyżować? E. Odpowiedzieli arcykapłani: T. Poza Cezarem nie mamy króla. E. Wtedy wydał im Jezusa, aby Go ukrzyżowano.

    Ukrzyżowanie
    Zabrali zatem Jezusa. A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota. Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. Wypisał też Piłat tytuł winy i kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: Jezus Nazarejczyk, król żydowski. Ten napis czytało wielu Żydów, ponieważ miejsce, gdzie ukrzyżowano Jezusa, było blisko miasta. A było napisane w języku hebrajskim, łacińskim i greckim. Arcykapłani żydowscy mówili do Piłata: T. Nie pisz: Król żydowski, ale że On powiedział: Jestem królem żydowskim. E. Odparł Piłat: I. Com napisał, napisałem.
    E. Żołnierze zaś, gdy ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza po części; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta, ale cała tkana od góry do dołu. Mówili więc między sobą. T. Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy o nią losy, do kogo ma należeć. E. Tak miały się wypełnić słowa Pisma: Podzielili między siebie moje szaty, a los rzucili o moją suknię. To właśnie uczynili żołnierze.

    Ostatnie słowa
    A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: + Niewiasto, oto syn twój. E. Następnie rzekł do ucznia: + Oto matka twoja. E. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.

    Śmierć Jezusa
    Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: + Pragnę. E. Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę pełną octu i do ust Mu podano. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: + Wykonało się! E. I skłoniwszy głowę wyzionął ducha.

    Wszyscy klękają i przez chwilę zachowują milczenie.

    Przebicie serca
    Był to dzień Przygotowania; aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat - ów bowiem dzień szabatu był wielkim świętem - Żydzi prosili Piłata, aby ukrzyżowanym połamano golenie i usunięto ich ciała. Przyszli więc żołnierze i połamali golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Nim byli ukrzyżowani. Lecz kiedy podeszli i do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła krew i woda. Zaświadczył to ten, który widział, a świadectwo jego jest prawdziwe. On wie, że mówi prawdę, abyście i wy wierzyli. Stało się to bowiem, aby się wypełniło Pismo: Kości Jego nie będą łamane. I znowu na innym miejscu mówi Pismo: Będą patrzeć na Tego, którego przebodli.

    Złożenie do grobu
    Potem Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, lecz ukrytym z obawy przed Żydami, poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił. Poszedł więc i zabrał Jego ciało. Przybył również i Nikodem, ten, który po raz pierwszy przyszedł do Jezusa w nocy i przyniósł około stu funtów mieszaniny mirry i aloesu. Zabrali więc ciało Jezusa i obwiązali je w płótna razem z wonnościami, stosownie do żydowskiego sposobu grzebania. A w miejscu, gdzie Go ukrzyżowano, był ogród, w ogrodzie zaś nowy grób, w którym jeszcze nie złożono nikogo. Tam to więc ze względu na żydowski dzień Przygotowania złożono Jezusa, bo grób znajdował się w pobliżu.