Start Informacje Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi „Nowy Rok” – 1 stycznia 2017
Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi „Nowy Rok” – 1 stycznia 2017 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Ks. Proboszcz   
niedziela, 01 stycznia 2017 07:07

Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi „Nowy Rok” – 1 stycznia 2017

W tygodniu:

I Niedziela – 1 I – Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi „Nowy Rok” (8 dzień w Oktawie BN)

Poniedziałek – 2 I – wsp. śś. Bazylego Wielkiego i Grzegorza z Nazjanzu, bpów i dokt. Kośc. (przed objawieniem Pańskim)

Wtorek – 3 I – wsp. dow. Najświętszego Imienia Jezus (przed Objawieniem Pańskim)

I Środa – 4 I – w naszej parafii „środa misyjna” przed Objawieniem Pańskim

I Czwartek – 5 I – wotywa o Jezusie Chrystusie Najwyższym i Wiecznym Kapłanie „o powołania” (przed Objawieniem Pańskim)

I Piątek – 6 I – Uroczystość Objawienia Pańskiego „Epifanii”; nie ma wotywy o NSPJ

I Sobota – 7 I – wsp. dow. św. Rajmunda z Penyafort, prezb.; wotywa o Niepokalanym Sercu NMP (po Objawieniu Pańskim)

Niedziela – 8 I – Święto Chrztu Pańskiego (koniec okresu Bożego Narodzenia)

  1. Liturgia Słowa wypowiadając na Nowy Rok „błogosławieństwo Aarona” kieruje nas ku rozważającej wszystko Bożej Rodzicielce.
  2. Zamiast Aktu Pokutnego w „Nowy Rok” następuje obrzęd poświęcenia wody i pokropienia nią wiernych w celu odnowienia przyrzeczeń złożonych przez nich na chrzcie św. (wyrzeczenie się Złego i trojakie wyznanie wiary w Boga). Składka na diecezję.
  3. Zamiast kazania wysłuchamy Listu Pasterskiego Biskupa Tarnowskiego w związku z setną rocznicą objawień MB w Fatimie.
  4. Po Mszach św. – Adoracja Najświętszego Sakramentu dla uproszenia łask śpiew hymnu: „O Stworzycielu Duchu przyjdź…”
  5. 1 stycznia 2017 r. to także „Światowy Dzień Modlitw o Pokój” – stąd takie też wezwania w Modlitwie Powszechnej.
  6. W Nowy Rok (1 I 2017 r.) z racji I niedzieli miesiąca – po prymarii o 7:00 zmiana tajemnic w Różach Mężczyzn; (w I środę 5 I – dla Róż Misyjnych o 17:00; a w II niedzielę stycznia, tj. za tydzień 8 I dla Róż Niewiast o 7:00).
  7. W tę niedzielę w Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi czyli w „Nowy Rok” (1 I 2017 r.) Msze św. są o godz.: 7:00, 9:00, 10:30, 12:00 (nie ma o 14:30). Podobnie będzie również w piątkową Uroczystość Objawienia Pańskiego (6 I 2017 r.).
  8. Także w te dwa dni świąteczne szafarze nadzwyczajni Komunii Świętej udadzą się do chorych z Komunią Świętą po 9:00.
  9. Intencja Apostolstwa Modlitwy dla Róż różańcowych na styczeń – ewangelizacyjna: „Aby wszyscy chrześcijanie, dochowując wierności nauczaniu Pana, angażowali się przez modlitwę i miłość braterską, na rzecz przywracania pełnej jedności kościelnej i współpracowali, mierząc się z aktualnymi wyzwaniami stojącymi przed ludzkością”.
  10. W I środę 4 stycznia po Mszy św. Nowenna do MB Nieustającej Pomocy i zmiana tajemnic Róż Misyjnych (przerwa w kolędzie).
  11. W I czwartek (5 stycznia) z racji kapłańskiej kolędy Msza św. z Adoracją IHS będzie tylko o 6:30.
  12. W I czwartek (5 I) adoracja Najświętszego Sakramentu dla klas gimnazjalnych od 15:00 do 20:00 według ustalonego grafiku.
  13. Natomiast nie ma comiesięcznej konferencji dla kandydatów do bierzmowania w I piątek – bo Uroczystość „Trzech Króli”.
  14. W I piątek (6 I) jest natomiast ogólna adoracja Najśw. Sakramentu od 13:30 do 22:00 (czyli po ostatniej Mszy św. o 12:00).
  15. Nie ma też wyjazdu pierwszopiątkowego kapłana do chorych – bo dopiero co byli do spowiedzi (bo idą też o 9:00 szafarze).
  16. 6 stycznia w piątkową Uroczystość Epifanii, tj. Objawienia Pańskiego , czyli w „Trzech Króli” Msze św. będą o godz.: 7:00, 9:00, 10:30, 12:00 (nie ma o 14:30). Na ”sumie o 10:30 – nastąpi przyjęcie do grona ministrantów dotychczasowych aspirantów.
  17. Podczas każdej Mszy św. nastąpi poświęcenie złota, kadzidła, mirry i kredy (można je też będzie nabyć w zestawach w kościele).
  18. Dochód z tych „kadzielnych zestawów” – jest na misje (w woreczku foliowym będzie kadzidło, kreda i węgielek samopalny).
  19. Kadzidło spalamy, zaś kredą wypisujemy na drzwiach inicjały imion Mędrców ze Wschodu: K + M + B 2017, bądź też C + M + B 2017 (co oznacza łacińskie: „Christus Mansionem Benedicat” = „Niech Chrystus błogosławi ten dom”).
  20. Muzyczny zespół młodzieżowy „Siewcy Miłości” zagra zaśpiewa w „Trzech Króli” 6 stycznia podczas „wotywy” o 9:00.
  21. Natomiast chór parafialny także śpiewać będzie w piątek 6 stycznia w „Trzech Króli” na „sumie” o godz. 10:30.
  22. Także w „Trzech Króli” wydam dodatkowy specjalny numer biuletynu (informatora parafialnego) z podsumowaniem roku 2016.
  23. W Święto Epifanii (6 stycznia) przypada też Dzień Dzieła Misyjnego Diecezji Tarnowskiej i Misyjny Dzień Dziecka.
  24. W „Trzech Króli” modlimy się też za księży diecezjalnych pracujących na misjach i za wszystkich misjonarzy pochodzących z naszej diecezji – składka w tym dniu przeznaczona jest na cele misyjne.
  25. W „Trzech Króli” bezpośrednio po odczytaniu Ewangelii następuje też uroczyste ogłoszenie wszystkich tegorocznych dat „świąt ruchomych” (czyli się to wedle wzoru podanego w kalendarzu liturgicznym).
  26. W Tarnowie „Orszak Trzech Króli” wyruszy do oo. Bernardynów z Placu przy Katedrze po Mszy o 12:00 (sprawuje ją ks. bp A. Jeż).
  27. Comiesięczna spowiedź w tym tygodniu jest cały czas 1/2 godz. tylko przed wszystkimi Mszami św. (jesteśmy tuż po spowiedzi).
  28. W I sobotę (7 stycznia) również z racji wizyty duszpasterskiej księży Msze św. będą tylko o 6:30 oraz 8:00 (z adoracją IHS).
  29. Za tydzień w „Święto Chrztu Pańskiego” z racji II niedzieli – składka na potrzeby parafii oraz zmiana tajemnic żeńskich po 7:00.
  30. W celu przypomnienia chrztu św. zaleca się na każdej Mszy św. obrzęd niedzielnego pokropienia wodą święconą (zamiast aktu pokutnego) – woda święcona jest też wystawiona w pojemniku do zabrania koło szopki betlejemskiej (także na kolędę).
  31. Na czas wizyty duszpasterskiej obok wody na stole umieszczamy kropidło, krzyż, Pismo Św., świecę (zeszyty uczniów).
  32. Księża zabierają z sobą „oleje święte” – można poprosić o namaszczenie chorych, czy też zgłosić ich do przywozu Komunii Św.
  33. A oto porządek wizyty duszpasterskiej w tym tygodniu:
  • Poniedziałek 02.01.2017 Godz. 1500 – Królowa Górna: od. p. Ząber (Tadeusz i Marzena) – p. Witek (Tadeusz) – p. Kowalczyk (Janusz) do p. Grybel (Józef), 15 domów – Ks. Proboszcz, Godz. 1500 – Królowa  Polska: od p. Kogut (Józef i Stanisława) do p. Bochenek (Roman i Maria), 10 domów – Ks. Jan.
  • Wtorek 03.01.2017 Godz. 1500 – Królowa Polska: od p. Porębów (Renata i Edward) do p. Kachniarz (Czesława i Jacek), 11 domów – Ks. Proboszcz, Godz. 1500 – Królowa Górna: od p. Bagnickich (Anita i Stanisław) do p. Duda (Agnieszka i Robert), 12 domów – Ks. Jan.
  • Środa 04.01.2017 (z godzinną przerwą na Mszę św. o 17:00) Godz. 1500 – Królowa Górna: od. p. Radzik (Grażyna i Marian) do p. Stanek (Katarzyna i Robert), 11 domów – Ks. Proboszcz, Godz. 1500 – Królowa Górna: od p. Janus (Maria i Jerzy do p. Świgut (Krystyna i Czesław), 11 domów –Ks. Jan.
  • Czwartek 05.01.2017 Godz. 1500 – Mszalnica Zagóra: od p. Jelito (Kazimiera i Piotr) do p. Lompart (Maria i Aleksander), 12 domów – Ks. Proboszcz, Godz. 1500 – Królowa Górna: od p. Świgut (Zdzisława i Stanisław) do p. Pazgan (Sabina i Janusz), 10 domów –Ks. Jan.
  • Piątek 06.01.2017 Godz. 1500 – Mszalnica: od p. Kachniarz (Elżbieta i Jarosław) do p. Kruczek (Halina i Stanisław), 11 domów – Ks. Proboszcz, Godz. 1500 – Królowa Górna: od p. Ptaszkowskich (Stanisława i Marian) do p. Siedlarz (Katarzyna i Dariusz), 10 domów – Ks. Jan.
  • Sobota 07.01.2016 (na dwa etapy) Godz. 900 – Królowa Polska: od p. Homoncik (Jolanta) do p. Bochenek (Marek i Helena), 11 domów – Ks. Proboszcz, Godz. 900 – Królowa Górna: od p. Poręba (Maria i Stanisław) do p. Królewskich (Władysława i Jan), 10 domów – Ks. Jan.
  • Sobota 07.01.2017 Godz. 1500 – Królowa Polska: od p. Jaworskich (Małgorzata i Paweł) do p. Groń (Teresa i Władysław), 11 domów – Ks. Proboszcz, Godz. 1500 – Królowa Górna: od p. Poręba (Maria i Eugeniusz) do p. Ochwat (Kazimiera i Dominik), 13 domów – Ks. Jan.
  1. Od poniedziałku po „Chrzcie Pańskim” (9 I) rozpoczyna się już „okres zwykły” przed Wielkim Postem.
  2. W przyszłą niedzielę po „Chrzcie Pańskim” (czyli 15 stycznia) przypada Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy.
  3. W niedzielnych Godzinkach o NMP przewodniczyć będzie Róża Kobiet zelatorki Anny Poręba.
  4. W tym tygodniu we środę zmarło dwóch naszych kolejnych parafian. Po różańcu przy trumnach w cerkwi „w oczekiwaniu na pochówek” w miniony piątek 20 XII odbyły się ich pogrzeby: śp. Mariana Gronia o godz. 12:00, a Antoniego Ramsa o 14:00.
  5. W tym tygodniu z racji kolędy nadal nie ma spotkań formacyjnych, zbiórek oraz prób różnych grup parafialnych.
  6. Wydatki tego tygodnia: naprawa mikrofonu uszkodzonego w kaplicy; kieszonkowe dla „kolędników misyjnych” (każde z 72 dzieci otrzymało symbolicznie „na czekoladę”); za świece wigilijne.
  7. Dzieci rozesłane po naszych rodzinach jako „Kolędnicy Misyjni” w liczbie 18 grup (77 osób) idące pod hasłem: „Jesucristopa sutimpim” (Jezusa Chrystusa Posłańcy), a wspierające 7 krajów, zebrały pokaźną sumę podaną w papierowym biuletynie.
  8. Także w biuletynie podaję sumę składki z „Święta św. Szczepana” przeznaczoną na uczelnie katolickie UPJPII w Krakowie i Tarnowie.
  9. Składka zebrana „Stary Rok” – przeznaczona na cele charytatywne wyniosła 1037 zł (w tym oddzielny cały banknot 200 zł).
  10. Otrzymaliśmy zwrot 600 zł nadpłaty za energię elektryczną zużytą w starym kościele (była „przestrzelona” w prognozowaniu).
  11. Szkole na wspólny opłatek w poszczególnych klasach przed świętami przekazałem w darze 20 opakowań opłatków.
  12. Dzięki środowisku szkolnemu za ofiarowany parafii obraz Jezusa pozostawiony w szkole, a namalowany w 2013 r. przez oazowiczkę Sylwię Piechę.
  13. Dziękuję za świąteczne życzenia od różnych parafii, firm, urzędów, stowarzyszeń i osób prywatnych, w tym także od parafian z parafii poprzedniej i obecnej, a także od posłów RP (m.in. z PiS Arkadiusza Mularczyka i Barbary Bratuś).
  14. Wielkie podziękowanie składam Robertowi Świgutowi za wykonanie ołtarza posoborowego w bocznej kaplicy „w stylu reszty mebli w kościele” – twarde drzewo było z parafii, natomiast nie wziął ani grosza za pracę! Jest to dar dla parafii od tegoż małżeństwa Małgorzaty i Roberta Świgutów. W przewózce i ustawieniu w kościele pomógł mu szwagier Andrzej Michalik.
  15. Nadal można dokonywać wpłat na ogrzewanie kościoła i utrzymanie cmentarza. Można to poczynić tradycyjnie w kopertach na tacę, albo też przelewem na konto parafialne: PKO BP SA Oddział I w Nowym Sączu – Nr 50 1020 3453 0000 8102 0008 2370.
  16. Na sprzątanie 300 zł przekazały rodziny: Grażyna i Krzysztof Janus; Józefa Janus; Helena i Krzysztof Janus. Do sprzątania dokładają się kolejne 3 rodziny: Aneta i Andrzej Janus; Anna i Michał Janus; Józefa i Mieczysław Janus.
  17. Do nabycia na stoliku gazety: jeszcze „Gość Niedzielny” – podwójny świąteczny 100 stron (8 zł); „Mały Gość Niedzielny” (4 zł); „Miłujcie się” (4 zł); „Idziemy” (4 zł); „Promyczek Dobra” (5 zł); „Mały Promyczek” (5 zł); „Świat Misyjny” (2 zł 40 gr.); „Misje Dzisiaj” (3 zł); „L`Osservatore Romano” (5 zł); kwartalnik „Wieści Gminne” (3 zł).
Poprawiony: wtorek, 03 stycznia 2017 06:20
 

Ewangelia na dziś

  • Piątek 2019-04-19, Wielki Piątek
    J 18,1-19,42
    Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Jana.

    Pojmanie Jezusa
    E. Po wieczerzy Jezus wyszedł z uczniami swoimi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie. Także i Judasz, który Go wydał, znał to miejsce, bo Jezus i uczniowie Jego często się tam gromadzili. Judasz otrzymawszy kohortę oraz strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami i bronią. A Jezus wiedząc o wszystkim, co miało na Niego przyjść, wyszedł naprzeciw i rzekł do nich: + Kogo szukacie? E. Odpowiedzieli Mu: I. Jezusa z Nazaretu. E. Rzekł do nich Jezus: + Ja jestem. E. Również i Judasz, który Go zdradził, stał między nimi. Skoro więc rzekł do nich: Ja jestem, cofnęli się i upadli na ziemię. Powtórnie ich zapytał: + Kogo szukacie? E. Oni zaś powiedzieli: T. Jezusa z Nazaretu. E. Jezus odrzekł: + Powiedziałem wam, że Ja jestem. Jeżeli więc Mnie szukacie, pozwólcie tym odejść. E. Stało się tak, aby się wypełniło słowo, które wypowiedział: Nie utraciłem żadnego z tych, których Mi dałeś. Wówczas Szymon Piotr, mając przy sobie miecz, dobył go, uderzył sługę arcykapłana i odciął mu prawe ucho. A słudze było na imię Malchos. Na to rzekł Jezus do Piotra: + Schowaj miecz do pochwy. Czyż nie mam pić kielicha, który Mi podał Ojciec?

    Przed Annaszem. Zaparcie się Piotra
    E. Wówczas kohorta oraz trybun razem ze strażnikami żydowskimi pojmali Jezusa, związali Go i zaprowadzili najpierw do Annasza. Był on bowiem teściem Kajfasza, który owego roku pełnił urząd arcykapłański. Właśnie Kajfasz poradził Żydom, że warto, aby jeden człowiek zginął za naród.
    A szedł za Jezusem Szymon Piotr razem z innym uczniem. Uczeń ten był znany arcykapłanowi i dlatego wszedł za Jezusem na dziedziniec arcykapłana, podczas gdy Piotr zatrzymał się przed bramą na zewnątrz. Wszedł więc ów drugi uczeń, znany arcykapłanowi, pomówił z odźwierną i wprowadził Piotra do środka. A służąca odźwierna rzekła do Piotra: I. Czy może i ty jesteś jednym spośród uczniów tego człowieka? E. On odpowiedział: I. Nie jestem. E. A ponieważ było zimno, strażnicy i słudzy rozpaliwszy ognisko stali przy nim i grzali się. Wśród nich stał także Piotr i grzał się.
    Arcykapłan więc zapytał Jezusa o Jego uczniów i o Jego naukę. Jezus mu odpowiedział: + Ja przemawiałem jawnie przed światem. Uczyłem zawsze w synagodze i w świątyni, gdzie się gromadzą wszyscy Żydzi. Potajemnie zaś nie uczyłem niczego. Dlaczego Mnie pytasz? Zapytaj tych, którzy słyszeli, co im mówiłem. Oto oni wiedzą, co powiedziałem. E. Gdy to powiedział, jeden ze sług obok stojących spoliczkował Jezusa, mówiąc: I. Tak odpowiadasz arcykapłanowi? E. Odrzekł mu Jezus: + Jeżeli źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz? E. Następnie Annasz wysłał Go związanego do arcykapłana Kajfasza.
    A Szymon Piotr stał i grzał się. Powiedzieli wówczas do niego: T. Czy i ty nie jesteś jednym z Jego uczniów? E. On zaprzeczył mówiąc: I. Nie jestem. E. Jeden ze sług arcykapłana, krewny tego, któremu Piotr odciął ucho, rzekł: I. Czyż nie ciebie widziałem razem z Nim w ogrodzie? E. Piotr znowu zaprzeczył i natychmiast kogut zapiał.

    Przed Piłatem
    Od Kajfasza zaprowadzili Jezusa do pretorium. A było to wczesnym rankiem. Oni sami jednak nie weszli do pretorium, aby się nie skalać, lecz aby móc spożywać Paschę. Dlatego Piłat wyszedł do nich na zewnątrz i rzekł: I. Jaką skargę wnosicie przeciwko temu człowiekowi? E. W odpowiedzi rzekli do niego: T. Gdyby to nie był złoczyńca, nie wydalibyśmy Go tobie. E. Piłat więc rzekł do nich: I. Weźcie Go wy i osądźcie według swojego prawa. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. Nam nie wolno nikogo zabić. E. Tak miało się spełnić słowo Jezusa, w którym zapowiedział, jaką śmiercią miał umrzeć.

    Przesłuchanie
    Wtedy powtórnie wszedł Piłat do pretorium, a wywoławszy Jezusa rzekł do Niego: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział: + Czy to mówisz od siebie, czy też inni powiedzieli ci o Mnie? E. Piłat odparł: I. Czy ja jestem Żydem? Naród Twój i arcykapłani wydali mi Ciebie. Coś uczynił? E. Odpowiedział Jezus: + Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd. E. Piłat zatem powiedział do Niego: I. A więc jesteś królem? E. Odpowiedział Jezus: + Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdziwe. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu. E. Rzekł do Niego Piłat: I. Cóż to jest prawda? E. To powiedziawszy wyszedł powtórnie do Żydów i rzekł do nich: I. Ja nie znajduję w Nim żadnej winy. Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego więźnia. Czy zatem chcecie, abym wam uwolnił króla żydowskiego? E. Oni zaś powtórnie zawołali: T. Nie Tego, lecz Barabasza! E. A Barabasz był zbrodniarzem.

    „Oto człowiek”
    Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze uplótłszy koronę z cierni włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i mówili: T. Witaj, królu żydowski! E. I policzkowali Go. A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: I. Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy. E. Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: I. Oto człowiek. E. Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali: T. Ukrzyżuj! Ukrzyżuj! E. Rzekł do nich Piłat: I. Weźcie Go i sami ukrzyżujcie Ja bowiem nie znajduję w Nim winy. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. My mamy Prawo, a według Prawa powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym.
    E. Gdy Piłat usłyszał te słowa, uląkł się jeszcze bardziej. Wszedł znów do pretorium i zapytał Jezusa: I. Skąd Ty jesteś? E. Jezus jednak nie dał mu odpowiedzi. Rzekł więc Piłat do Niego: I. Nie będziesz mówić ze mną? Czy nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie i mam władzę Ciebie ukrzyżować? E. Jezus odpowiedział: + Nie miałbyś żadnej władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten, który Mnie wydał tobie. E. Odtąd Piłat usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak zawołali: T. Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara. Każdy, kto się czyni królem, sprzeciwia się Cezarowi.

    Wyrok
    E. Gdy więc Piłat usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na miejscu zwanym Litostrotos, po hebrajsku Gabbata. Był to dzień, przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: I. Oto król wasz! E. A oni krzyczeli: T. Precz! Precz! Ukrzyżuj Go! E. Piłat rzekł do nich: I. Czyż króla waszego mam ukrzyżować? E. Odpowiedzieli arcykapłani: T. Poza Cezarem nie mamy króla. E. Wtedy wydał im Jezusa, aby Go ukrzyżowano.

    Ukrzyżowanie
    Zabrali zatem Jezusa. A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota. Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. Wypisał też Piłat tytuł winy i kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: Jezus Nazarejczyk, król żydowski. Ten napis czytało wielu Żydów, ponieważ miejsce, gdzie ukrzyżowano Jezusa, było blisko miasta. A było napisane w języku hebrajskim, łacińskim i greckim. Arcykapłani żydowscy mówili do Piłata: T. Nie pisz: Król żydowski, ale że On powiedział: Jestem królem żydowskim. E. Odparł Piłat: I. Com napisał, napisałem.
    E. Żołnierze zaś, gdy ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza po części; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta, ale cała tkana od góry do dołu. Mówili więc między sobą. T. Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy o nią losy, do kogo ma należeć. E. Tak miały się wypełnić słowa Pisma: Podzielili między siebie moje szaty, a los rzucili o moją suknię. To właśnie uczynili żołnierze.

    Ostatnie słowa
    A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: + Niewiasto, oto syn twój. E. Następnie rzekł do ucznia: + Oto matka twoja. E. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.

    Śmierć Jezusa
    Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: + Pragnę. E. Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę pełną octu i do ust Mu podano. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: + Wykonało się! E. I skłoniwszy głowę wyzionął ducha.

    Wszyscy klękają i przez chwilę zachowują milczenie.

    Przebicie serca
    Był to dzień Przygotowania; aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat - ów bowiem dzień szabatu był wielkim świętem - Żydzi prosili Piłata, aby ukrzyżowanym połamano golenie i usunięto ich ciała. Przyszli więc żołnierze i połamali golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Nim byli ukrzyżowani. Lecz kiedy podeszli i do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła krew i woda. Zaświadczył to ten, który widział, a świadectwo jego jest prawdziwe. On wie, że mówi prawdę, abyście i wy wierzyli. Stało się to bowiem, aby się wypełniło Pismo: Kości Jego nie będą łamane. I znowu na innym miejscu mówi Pismo: Będą patrzeć na Tego, którego przebodli.

    Złożenie do grobu
    Potem Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, lecz ukrytym z obawy przed Żydami, poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił. Poszedł więc i zabrał Jego ciało. Przybył również i Nikodem, ten, który po raz pierwszy przyszedł do Jezusa w nocy i przyniósł około stu funtów mieszaniny mirry i aloesu. Zabrali więc ciało Jezusa i obwiązali je w płótna razem z wonnościami, stosownie do żydowskiego sposobu grzebania. A w miejscu, gdzie Go ukrzyżowano, był ogród, w ogrodzie zaś nowy grób, w którym jeszcze nie złożono nikogo. Tam to więc ze względu na żydowski dzień Przygotowania złożono Jezusa, bo grób znajdował się w pobliżu.