Start Informacje XVI Niedziela Zwykła – 22 lipca 2018
XVI Niedziela Zwykła – 22 lipca 2018 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Ks. Proboszcz   
niedziela, 22 lipca 2018 06:13

XVI Niedziela Zwykła – 22 lipca 2018

W tygodniu:

Niedziela – 22 VII – XVI Niedziela Zwykła; albo: Święto św. Marii Magdaleny (opuszcza się z racji niedzieli)

Poniedziałek – 23 VII – Święto św. Brygidy Szwedzkiej, zak. – patronki Europy

Wtorek – 24 VII – wsp. św. Kingi – patronki diecezji

Środa – 25 VII – Święto św. Jakuba, Apostoła; albo: wsp. dow. św. Krzysztofa – patrona kierowców

Czwartek – 26 VII – wsp. śś. Joachima i Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny

Sobota – 28 VII – wsp. dow. św. Charbela Makhlufa, prezb.

Niedziela – 29 VII – XVII Niedziela Zwykła; albo: wsp. św. Marty (opuszcza się)

  1. Liturgia Słowa głosi, że Bóg sam ustanawia pasterzy i przez swego Syna troskliwego Dobrego Pasterza posyła ich do owiec zbłąkanych.
  2. W tę niedzielę 22 VII – jak było już zapowiadane – po każdej Mszy św., po modlitwie błogosławieństwa kierowców odmówionej w świątyni, ksiądz uda się na wszystkie parkingi, by pokropić wodą święconą nasze pojazdy: samochody, motory, motorowery, rowery (rowery odtąd można już stawiać na nowowykonanych stojakach).
  3. Kapłanowi towarzyszą ministranci lub lektorzy, od których otrzymamy stosowny obrazek z modlitwą do św. Krzysztofa; można też będzie wedle naszego uznania złożyć im ofiarę na środki transportu dla misjonarzy w Akcji MIVA Polska.
  4. Dlatego też zachęcam was do włączenia się w "Akcję św. Krzysztof – 1 grosz za 1 km bezpiecznej jazdy" na środki transportu dla misjonarzy, zorganizowaną przez MIVA Polska. Nasi tarnowscy misjonarze korzystają z pojazdów ufundowanych właśnie przez MIVA
  5. W poniedziałek 23 VII przypada Święto św. Brygidy Szwedzkiej, zakonnicy – patronki Europy – Msze św. o 6:30 i 18:00.
  6. We wtorek 24 lipca w całej diecezji przypada wspomnienie liturgiczne św. Kingi – patronki Diecezji tarnowskiej. Msza św. rano o 6:30.
  7. Zaś 24 VII w niedalekim Starym Sączy Uroczystość św. Kingi, dziewicy – patronki miasta (w diecezji: jedynie wspomnienie liturgiczne).
  8. Dzień 24 lipca jest też Świętem Policji, której patronuje święta starosądecka ksieni – św. Kinga.
  9. We środę 25 lipca przypada Święto św. Jakuba Apostoła oraz wspomnienie dowolne św. Krzysztofa – patrona kierowców (szoferów, motocyklistów, rowerzystów) i podróżnych. Msza św. po południu o 18:00 połączona z Nowenną do MB Nieustającej Pomocy. Msze św. w środę o 6:30 i 18:00.
  10. W Brzesku we środę 25 VII przypada Święto patrona tego miasta św. Jakuba Apostoła (leży ono na szlaku pielgrzymim „drogi jakubowej” prowadzącej z różnych zakątków Europy aż do sanktuarium św. Jakuba Apostoła w Santiago de Compostela w Hiszpanii do jego grobu).
  11. W czwartek 26 VII przypada wspomnienie liturgiczne świętych Joachima i Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny i dziadków Jezusa.
  12. Najbliższa XVII Niedziela Zwykła (29 lipca) jest kolejną „Niedzielą Synodalną” z własną liturgią.
  13. W przyszłą niedzielę 29 VII w parafii kolejny chrzest dziecka – dostąpi go w starym kościele o 14:30 Henryk Wojciech Sadowski. Msza św. za to dziecko będzie odprawiona 3 sierpnia o 18:00.
  14. Też za tydzień w niedzielę 29 VII zamiast homilii odczytany będzie Apel Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych na sierpień – miesiąc abstynencji w naszej Ojczyźnie. Wszystkich Zachęcam do abstynencji, a apeluję przynajmniej o trzeźwość w tym miesiącu.
  15. Również za tydzień w niedzielę 29 VII rozpoczyna się tygodniowy odpust „Ku czci Przemienienia Pańskiego” w Nowym Sączu w tamtejszej bazylice p. w. św. Małgorzaty w 100-lecie odzyskania niepodległości. Szczegółowy plakat: w gablocie przed kościołem.
  16. Za tydzień w niedzielnych Godzinkach o NMP przewodniczyć będzie Róża IV „Róża rodziców modlących się za swe dzieci" – p.w. św. Rity, zel. Janiny Siedlarz.
  17. Trzecia zapowiedź przedślubna: w związek małżeński zamierzają wstąpić: Sławomir Adam Ogórek, zam. Królowa Polska; oraz: Natalia Małgorzata Niewiarowska, zam. Fałkowice k/Gdowa. Ktokolwiek, jeśli zna przeszkody do zawarcia tego małżeństwa – niech je zgłosi w kancelarii.
  18. Podczas wakacji zawieszone są wszystkie spotkania formacyjne, zbiórki i próby różnych grup parafialnych. Powrócimy do nich od 1 września.
  19. Także w lipcu z racji mojego urlopu zawieszone są sobotnie prace – jak Pan pozwoli, znów zaczniemy je od 1 sierpnia.
  20. Intencje pogrzebowe „od uczestników pogrzebu” odprawiane są poza parafią podczas mojego urlopu. Rodziny naszych drogich zmarłych zapraszam do świątyni w dzień sprawowania „intencji pogrzebowej”– można przyjąć Komunię Świętą „w ich intencji”.
  21. Słuchajmy z uwagą ogłoszeń, bo dochodzą bieżące informacje (nie ujęte w biuletynie przygotowanym uprzedzająco przed wyjazdem na urlop).
  22. Wydatki tego tygodnia: Za jedzenie dla malarzy w kościele. Na paliwo do busa (transport KSM-u do Dębowca i z powrotem). Paliwo do traktorka-kosiarki (koszenie cmentarza i przy głównych schodach).
  23. Do końca lipca (a ściślej to jeszcze do 5 sierpnia) w parafii trwają zapisy na XXXVI Pieszą Pielgrzymkę Tarnowską w dniach 17-25 sierpnia. Jej hasło brzmi: „Pełni Ducha Świętego budujemy Kościół na wzór Chrystusa”. Potem zapisać się można już tylko na spotkaniu przedpielgrzymkowym przy Bazylice w parafii św. Małgorzaty w Nowym Sączu dnia 12 sierpnia o 18:00 w Sali Przemienienia Pańskiego.
  24. Przypominam jeszcze raz, iż koszt uczestnictwa w pielgrzymce jest następujący: od osoby 90 zł (jeśli idzie więcej osób z jednego domu to każda następna płaci po 60 zł; dziecko z domu do VI klasy włącznie płaci 60 zł; a każde kolejne z domu po 20 zł – resztę dopłaca Caritas). Uczestnik do 16-tego roku życia musi mieć wyznaczonego pełnoletniego opiekuna. Przewodnikiem „Grupy św. Małgorzata” jest ks. Zbigniew Biernat.
  25. Informacje Diecezjalnej Komisji Liturgicznej o zmianach w Kalendarzu Liturgicznym: „Na podstawie Dekretu ds. Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów nr prot. 529/16 z 4 maja 2018 r. uzyskaliśmy zgodę na dokonanie zmian obchodów liturgicznych, które już teraz obowiązują na terenie całej diecezji, dlatego należy je uwzględnić w Kalendarzu Liturgicznym na pozostały okres 2018 r. Najważniejsza zmiana dotyczy wyczekiwanego przez wiele osób przeniesienia wspomnienia św. Jana Pawła II na 22 października oraz w konsekwencji święta (i uroczystości) rocznicy dedykacji Kościoła Katedralnego na 29 stycznia. Dlatego w bieżącym roku nie będziemy obchodzić święta rocznicy poświęcenia Bazyliki Katedralnej w Tarnowie (a także uroczystości w samej Katedrze). Ponadto Kongregacja zezwoliła, aby w naszej diecezji obchodzono wspomnienie dowolne bł. Zbigniewa Strzałkowskiego (7 czerwca). Po zeszłorocznych zmianach w Kalendarzu ogólnopolskim wraz z wieloma innymi, zostało usunięte wspomnienie bł. Edmunda Bojanowskiego. Pomimo, iż Kongregacja niechętnie przychyliła się do ponownego wprowadzenia go w naszej diecezji, to przeszukanie archiwum wykazało, że już w 1999 r. przy okazji rewizji Kalendarza własnego Diecezji tarnowskiej, zostało ono wpisane jako własne do naszego diecezjalnego kalendarza liturgicznego (dekret z dnia 25 października 1999 r, nr prot. 1071/96/L) i decyzja ta nie została nigdy uchylona. W związku z tym nadal obowiązuje wspomnienie dowolne bł. Edmunda Bojanowskiego pod datą 7 sierpnia.” (tekst pochodzi z nadesłanego dokumentu DKL).
  26. RUSZA KOLEJNA EDYCJA STUDIUM RODZINY: Diecezjalne Studium Rodziny jest propozycją dla osób, które pragną pogłębić swoją wiedzę na tematy związane z małżeństwem i rodziną. Szczególnie zapraszamy do udziału w Studium małżonków, dla których wspólne zdobywanie wiedzy jest okazją do umacniania sakramentalnej więzi. Wykłady obejmują zagadnienia z psychologii rodziny, prawa kanonicznego, teologii rodziny, pedagogiki, itp. Obejmują także systematyczne wykłady z naturalnych metod rozpoznawania płodności zgodnie z metodą prof. Rötzera. Absolwenci Studium otrzymują dyplom nauczyciela metody Rötzera i po otrzymaniu misji mogą podjąć posługę w poradniach rodzinnych jako Doradcy Życia Rodzinnego. Studium trwa dwa lata. 13 października rozpoczyna się XVII jego edycja. Wszystkie wykłady będą odbywać się przy parafii św. Małgorzaty w Nowym Sączu. Szczegółowe informacje można uzyskać kontaktując się w Wydziałem Duszpasterstwa Małżeństw i Rodzin w którym także można dokonać zapisu na Studium: 14-631-73-60, Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. . Zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmu o Diecezjalnym Studium Rodzinyhttps://www.youtube.com/watch?v=NedoH-6R3jg oraz filmu o Doradcach Życia Rodzinnego https://www.youtube.com/watch?v=n3bzOlFpBEc (Ks. Piotr Cebula - Dyrektor Wydziału Małżeństw i Rodzin)
  27. Trwają jeszcze prace odświeżenia na biało ścian wnętrza kościoła. Biel ścian „złamana jest” jasnym beżem łuków na filarach i przy oknach oraz bladym błękitem na łuku w prezbiterium. Po odmalowaniu nawy głównej w kolejności czekają ściany w kaplicy, prezbiterium i na chórze.
  28. Prace te – jak zapowiadałem – wykonywane są przez lipiec etapami z racji stałego zawodowego zatrudnienia malarzy.
  29. Pełne rozliczenie za pracę robotników i dokupywaną na bieżąco farbę nastąpi po moim powrocie z urlopu.
  30. Przy okazji odświeżania ścian (czyszczenia z grzyba, pleśni i wilgoci i malowania na żrącym penetrującym mury podkładzie) zostały też oczyszczone wszystkie kinkiety na ścianach, wiszące żyrandole i drewniane stacje Drogi Krzyżowej.
  31. Mamy też na uwadze zaplanowane czyszczenie brudnych szyb okien świątyni.
  32. Także w tych dniach dokonano pocięcia na deski na „traku” ściętego jesionu – dziękuję Czesławowi Świgutowi i Janusz Gaborkowi.
  33. Sołtysi wsi Królowa Polska i Mszalnica-Zagóra zawiadamiają, iż w sobotę 28 VII o 17:00 w szkole podstawowej w Królowej Polskiej odbędzie się zebranie wiejskie tych dwóch wsi. Tematami będą miedzy innymi: sprawozdanie o funduszu sołeckim, projekt jego podziału na 2019 r., informacja wójta o budowie boiska wielofunkcyjnego, sprawa zezwoleń sprzedaży alkoholu i zasad co do ich usytuowania, sprawa ograniczenia nocnej sprzedaży tych napojów oraz sprawy bieżące wsi. Szczegóły na obwieszczeniu.
  34. Do sprzątania dokładają się dwie kolejne rodziny z Królowej Polskiej: Krystyna Kocemba, Anna Bochenek, Kazimiera Rosiek, (Janina Basiaga).
  35. Z tyłu świątyni na stoliku jest jeszcze do zabrania darmowy periodyk „Na Fali” – w nim m.in. informacje o V Synodzie Diecezji Tarnowskiej.
  36. Do nabycia na stoliku gazety: „Gość Niedzielny” (5 zł); „Mały Gość Niedzielny” (5 zł); „Niedziela” (5 zł); „Miłujcie się” (4 zł); „Idziemy” (4 zł); „Promyczek Dobra” (5 zł); „Mały Promyczek” (5 zł); „Świat Misyjny” (2 zł 40 gr.); „Misje Dzisiaj” (3 zł); „L`Osservatore Romano” (5 zł); kwartalnik „Wieści Gminne” (3 zł).
Poprawiony: poniedziałek, 30 lipca 2018 07:32
 

Ewangelia na dziś

  • Piątek 2019-04-19, Wielki Piątek
    J 18,1-19,42
    Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa według świętego Jana.

    Pojmanie Jezusa
    E. Po wieczerzy Jezus wyszedł z uczniami swoimi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie. Także i Judasz, który Go wydał, znał to miejsce, bo Jezus i uczniowie Jego często się tam gromadzili. Judasz otrzymawszy kohortę oraz strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami i bronią. A Jezus wiedząc o wszystkim, co miało na Niego przyjść, wyszedł naprzeciw i rzekł do nich: + Kogo szukacie? E. Odpowiedzieli Mu: I. Jezusa z Nazaretu. E. Rzekł do nich Jezus: + Ja jestem. E. Również i Judasz, który Go zdradził, stał między nimi. Skoro więc rzekł do nich: Ja jestem, cofnęli się i upadli na ziemię. Powtórnie ich zapytał: + Kogo szukacie? E. Oni zaś powiedzieli: T. Jezusa z Nazaretu. E. Jezus odrzekł: + Powiedziałem wam, że Ja jestem. Jeżeli więc Mnie szukacie, pozwólcie tym odejść. E. Stało się tak, aby się wypełniło słowo, które wypowiedział: Nie utraciłem żadnego z tych, których Mi dałeś. Wówczas Szymon Piotr, mając przy sobie miecz, dobył go, uderzył sługę arcykapłana i odciął mu prawe ucho. A słudze było na imię Malchos. Na to rzekł Jezus do Piotra: + Schowaj miecz do pochwy. Czyż nie mam pić kielicha, który Mi podał Ojciec?

    Przed Annaszem. Zaparcie się Piotra
    E. Wówczas kohorta oraz trybun razem ze strażnikami żydowskimi pojmali Jezusa, związali Go i zaprowadzili najpierw do Annasza. Był on bowiem teściem Kajfasza, który owego roku pełnił urząd arcykapłański. Właśnie Kajfasz poradził Żydom, że warto, aby jeden człowiek zginął za naród.
    A szedł za Jezusem Szymon Piotr razem z innym uczniem. Uczeń ten był znany arcykapłanowi i dlatego wszedł za Jezusem na dziedziniec arcykapłana, podczas gdy Piotr zatrzymał się przed bramą na zewnątrz. Wszedł więc ów drugi uczeń, znany arcykapłanowi, pomówił z odźwierną i wprowadził Piotra do środka. A służąca odźwierna rzekła do Piotra: I. Czy może i ty jesteś jednym spośród uczniów tego człowieka? E. On odpowiedział: I. Nie jestem. E. A ponieważ było zimno, strażnicy i słudzy rozpaliwszy ognisko stali przy nim i grzali się. Wśród nich stał także Piotr i grzał się.
    Arcykapłan więc zapytał Jezusa o Jego uczniów i o Jego naukę. Jezus mu odpowiedział: + Ja przemawiałem jawnie przed światem. Uczyłem zawsze w synagodze i w świątyni, gdzie się gromadzą wszyscy Żydzi. Potajemnie zaś nie uczyłem niczego. Dlaczego Mnie pytasz? Zapytaj tych, którzy słyszeli, co im mówiłem. Oto oni wiedzą, co powiedziałem. E. Gdy to powiedział, jeden ze sług obok stojących spoliczkował Jezusa, mówiąc: I. Tak odpowiadasz arcykapłanowi? E. Odrzekł mu Jezus: + Jeżeli źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz? E. Następnie Annasz wysłał Go związanego do arcykapłana Kajfasza.
    A Szymon Piotr stał i grzał się. Powiedzieli wówczas do niego: T. Czy i ty nie jesteś jednym z Jego uczniów? E. On zaprzeczył mówiąc: I. Nie jestem. E. Jeden ze sług arcykapłana, krewny tego, któremu Piotr odciął ucho, rzekł: I. Czyż nie ciebie widziałem razem z Nim w ogrodzie? E. Piotr znowu zaprzeczył i natychmiast kogut zapiał.

    Przed Piłatem
    Od Kajfasza zaprowadzili Jezusa do pretorium. A było to wczesnym rankiem. Oni sami jednak nie weszli do pretorium, aby się nie skalać, lecz aby móc spożywać Paschę. Dlatego Piłat wyszedł do nich na zewnątrz i rzekł: I. Jaką skargę wnosicie przeciwko temu człowiekowi? E. W odpowiedzi rzekli do niego: T. Gdyby to nie był złoczyńca, nie wydalibyśmy Go tobie. E. Piłat więc rzekł do nich: I. Weźcie Go wy i osądźcie według swojego prawa. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. Nam nie wolno nikogo zabić. E. Tak miało się spełnić słowo Jezusa, w którym zapowiedział, jaką śmiercią miał umrzeć.

    Przesłuchanie
    Wtedy powtórnie wszedł Piłat do pretorium, a wywoławszy Jezusa rzekł do Niego: I. Czy Ty jesteś królem żydowskim? E. Jezus odpowiedział: + Czy to mówisz od siebie, czy też inni powiedzieli ci o Mnie? E. Piłat odparł: I. Czy ja jestem Żydem? Naród Twój i arcykapłani wydali mi Ciebie. Coś uczynił? E. Odpowiedział Jezus: + Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd. E. Piłat zatem powiedział do Niego: I. A więc jesteś królem? E. Odpowiedział Jezus: + Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdziwe. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu. E. Rzekł do Niego Piłat: I. Cóż to jest prawda? E. To powiedziawszy wyszedł powtórnie do Żydów i rzekł do nich: I. Ja nie znajduję w Nim żadnej winy. Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego więźnia. Czy zatem chcecie, abym wam uwolnił króla żydowskiego? E. Oni zaś powtórnie zawołali: T. Nie Tego, lecz Barabasza! E. A Barabasz był zbrodniarzem.

    „Oto człowiek”
    Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze uplótłszy koronę z cierni włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i mówili: T. Witaj, królu żydowski! E. I policzkowali Go. A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: I. Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy. E. Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: I. Oto człowiek. E. Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali: T. Ukrzyżuj! Ukrzyżuj! E. Rzekł do nich Piłat: I. Weźcie Go i sami ukrzyżujcie Ja bowiem nie znajduję w Nim winy. E. Odpowiedzieli mu Żydzi: T. My mamy Prawo, a według Prawa powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym.
    E. Gdy Piłat usłyszał te słowa, uląkł się jeszcze bardziej. Wszedł znów do pretorium i zapytał Jezusa: I. Skąd Ty jesteś? E. Jezus jednak nie dał mu odpowiedzi. Rzekł więc Piłat do Niego: I. Nie będziesz mówić ze mną? Czy nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie i mam władzę Ciebie ukrzyżować? E. Jezus odpowiedział: + Nie miałbyś żadnej władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten, który Mnie wydał tobie. E. Odtąd Piłat usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak zawołali: T. Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara. Każdy, kto się czyni królem, sprzeciwia się Cezarowi.

    Wyrok
    E. Gdy więc Piłat usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na miejscu zwanym Litostrotos, po hebrajsku Gabbata. Był to dzień, przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: I. Oto król wasz! E. A oni krzyczeli: T. Precz! Precz! Ukrzyżuj Go! E. Piłat rzekł do nich: I. Czyż króla waszego mam ukrzyżować? E. Odpowiedzieli arcykapłani: T. Poza Cezarem nie mamy króla. E. Wtedy wydał im Jezusa, aby Go ukrzyżowano.

    Ukrzyżowanie
    Zabrali zatem Jezusa. A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota. Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. Wypisał też Piłat tytuł winy i kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: Jezus Nazarejczyk, król żydowski. Ten napis czytało wielu Żydów, ponieważ miejsce, gdzie ukrzyżowano Jezusa, było blisko miasta. A było napisane w języku hebrajskim, łacińskim i greckim. Arcykapłani żydowscy mówili do Piłata: T. Nie pisz: Król żydowski, ale że On powiedział: Jestem królem żydowskim. E. Odparł Piłat: I. Com napisał, napisałem.
    E. Żołnierze zaś, gdy ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza po części; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta, ale cała tkana od góry do dołu. Mówili więc między sobą. T. Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy o nią losy, do kogo ma należeć. E. Tak miały się wypełnić słowa Pisma: Podzielili między siebie moje szaty, a los rzucili o moją suknię. To właśnie uczynili żołnierze.

    Ostatnie słowa
    A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: + Niewiasto, oto syn twój. E. Następnie rzekł do ucznia: + Oto matka twoja. E. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.

    Śmierć Jezusa
    Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: + Pragnę. E. Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę pełną octu i do ust Mu podano. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: + Wykonało się! E. I skłoniwszy głowę wyzionął ducha.

    Wszyscy klękają i przez chwilę zachowują milczenie.

    Przebicie serca
    Był to dzień Przygotowania; aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat - ów bowiem dzień szabatu był wielkim świętem - Żydzi prosili Piłata, aby ukrzyżowanym połamano golenie i usunięto ich ciała. Przyszli więc żołnierze i połamali golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Nim byli ukrzyżowani. Lecz kiedy podeszli i do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła krew i woda. Zaświadczył to ten, który widział, a świadectwo jego jest prawdziwe. On wie, że mówi prawdę, abyście i wy wierzyli. Stało się to bowiem, aby się wypełniło Pismo: Kości Jego nie będą łamane. I znowu na innym miejscu mówi Pismo: Będą patrzeć na Tego, którego przebodli.

    Złożenie do grobu
    Potem Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, lecz ukrytym z obawy przed Żydami, poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił. Poszedł więc i zabrał Jego ciało. Przybył również i Nikodem, ten, który po raz pierwszy przyszedł do Jezusa w nocy i przyniósł około stu funtów mieszaniny mirry i aloesu. Zabrali więc ciało Jezusa i obwiązali je w płótna razem z wonnościami, stosownie do żydowskiego sposobu grzebania. A w miejscu, gdzie Go ukrzyżowano, był ogród, w ogrodzie zaś nowy grób, w którym jeszcze nie złożono nikogo. Tam to więc ze względu na żydowski dzień Przygotowania złożono Jezusa, bo grób znajdował się w pobliżu.